Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Treść
W roku szkolnym 2024/2025 (do końca roku kalendarzowego 2025) w Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy w Skrudzinie jest realizowany „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”
Działania realizowane w ramach projektu:
1. Realizacja corocznej ogólnopolskiej inicjatywy Narodowego Czytania.
26 września 2024 roku.
W tym roku był to utwór „Kordian” Juliusza Słowackiego. W akcje były zaangażowane osoby z środowiska lokalnego: rodzice, radni, władze samorządowe, nauczyciele i uczniowie.
2. Czytanie przez bibliotekarza przez 4 kolejne czwartki uczniom klasy pierwszej lektury „Cukierek ty łobuzie”
wrzesień 2024 roku
Przed 4 kolejne tygodnie bibliotekarz przeczytał klasie 1 całą lekturę.
3.Promocja czytelnictwa w klasach 1-3 z czynnym udziałem aktywu czytelniczego z klas: 7- 8
4-8 listopada 2024 roku
W ramach tych działań starsze uczennice czytały dzieciom książkę pt „Tajemnica meczu” autorstwa M. Widmarka. Ukoronowaniem tej inicjatywy był konkurs plastyczny, w którym uczniowie przedstawili wybraną przez siebie historię lub bohatera czytanej książki.
4.W krainie mitów.
Styczeń 2025 roku
Bibliotekarz przybliżył uczniom klasy 2 mity greckie. Przeczytał kilka korzystając z pozycji Grzegorza Kasdepke „Mity dla dzieci” Ukoronowaniem tego działania był konkurs, w którym uczniowie zaprezentowali bohaterów ulubionego mitu.
5. Wycieczka klas 1 - 4 do Bibliotek Publicznych w Starym Sączu i Gołkowicach.
16 styczeń 2025roku.
Panie bibliotekarki opowiedziały dzieciom o zasadach korzystania z wypożyczalni oraz czytelni.
Uczniowie dowiedzieli się, jak można stać się czytelnikiem biblioteki, z zaciekawieniem oglądali książki oraz zapoznali się z nowościami w literaturze dziecięcej. Brali także udział w ciekawych warsztatach, w których każdy mógł zrobić dla siebie piękną zakładkę do książki.
6.Szkolny konkurs ortografii dla klasy 4
18 marca 2025 rok
Ten trudny konkurs został zorganizowany we współpracy z Panią Katarzyną Konieczną. Dyktando, które miały do napisania dzieci było związane z utworami naszego patrona Jana Brzechwy.
7. Bolesław Chrobry-1000 lecie koronacji.
30 marzec 2025 roku.
Uczniowie klasy 5 pod kierunkiem bibliotekarza wykonali gazetkę umieszczoną w holu szkoły. W sposób przekrojowy zaprezentowali panowanie naszego pierwszego króla. W swojej pracy korzystając z materiałów znajdujących się w bibliotece zaprezentowali wielkie sukcesy króla, jego podboje, osiągnięcia polityczne, najważniejsze daty i pojęcia.
8.Bolesław Chrobry-pierwszy król.
1-3 kwietnia 2025 roku
Uczniowie klasy 6 zaprezentowali dzieciom z klas 1-3 książkę Pawła Wakuły „Jak zostałem królem” Znajdującą się w zbiorach biblioteki szkolnej. Przez 3 kolejne dni dzieci poznały zagadnienia dotyczące: misji św. Wojciecha, zjazdu gnieźnieńskiego, koronacji.
9. Szkolna akcja czytania książek.
6.05.2025 rok
Samorząd Szkolny i Biblioteka Szkolna zorganizowała dzień czytania. Uczniowie i nauczyciele na jednej z lekcji zagłębili się w lekturze swoich ulubionych książek.
10. Pasowanie pierwszoklasistów na czytelnika.
03.06.2025 rok
Pasowanie poprzedziły konkursy w klasie pierwszej dotyczący postaci naszego pierwszego króla. Dzieci dostały dwa tygodnie wcześniej materiały na temat koronacji Bolesława Chrobrego, zjazdu gnieźnieńskiego. W dniu pasowania odpowiadały na szereg pytań dotyczących Bolesława Chrobrego. Zwycięzcy otrzymali nagrody książkowe oraz pamiątkowe dyplomy.
11. Konkurs legendy polskie dla klas 1-3
13.06.2025 rok
Składał się on z dwóch etapów. Pierwszy eliminacje szkolne, w którym uczniowie mieli rozwiązać test z 6 wybranych legend. Test przygotowali uczniowie kl.7 pod nadzorem bibliotekarza. Następnie etap drugi, w którym wyłonione zespoły uczniowskie rywalizowały między sobą na forum szkoły.
12. Polskie legendy.
16.06.2025 roku
Uczniowie klasy 7 pod kierownictwem bibliotekarza przygotowali gazetkę w holu szkolnym. W tej pracy odwołali się do legend: Wiano świętej Kingi, Wars i Sawa, Lech, Czech, Rus, Przerwany hejnał i inne.
13.Wykonanie prezentacji konkursowej.
13.06.2025 roku
Uczniowie klasy 8 pod kierunkiem bibliotekarza wykonali prezentacje wykorzystaną na konkursie. Składała się ona z 54 pytań-odpowiedzi podzielonych na trzy kategorie. Pytania dotyczyły legend.